perjantai 3. toukokuuta 2019

Kootut mokani

Oon nyt ollu vajaan 4 viikkoa töissä ja mokia on tullut tehtyä. Ei varmaan oo ollu päivääkään, etten ois mokannu jossain jollain tavalla. Ne liittyy siihen, että en oo aikaisemmin tehnyt tätä työtä tällä mittakaavalla ja joka päivä törmään johonkin uuteen asiaan, joka on ratkaistava juuri sillä hetkellä. Aina ei ehdi hakea kokeneempaa avuksi, joten on tehtävä, mitä pystyy. Onneks mun mokat ei oo ollu kovin suuria ja lähinnä ne ketuttaa mua itseäni, koska olen niin vaativa itseäni kohtaan. Pitäis heti vaan osata kaikki, vaikka oikeasti niistä virheistä oppii.

Listaan nyt tähän muutamia mokia, mitä on tullu tehtyä tässä työssä näiden viikkojen aikana. Ja ne ei siis tosiaan oo kaikki mitään vakavia, mutta joko asiakkaan tai itseni mielestä mokia.

1. En tunnista kasvoja enkä muista nimiä. Vakioasiakas oli pöyristynyt, kun en vielä muutaman päivän jälkeen muistanut häntä. Puolustuksekseni voin sanoa, että mulla on tosi surkea kasvomuisti, ainakin alkuun. Tarvii olla hyvin erilainen/erikoinen/mieleenpainuva, jotta muistaisin heti. Mutta voin myös sanoa, että kyllä muistin hänet heti hänen kommenttiensa jälkeen.
2. En löydä kassakoneesta oikeaa nappulaa.Varsinkin kiireessä unohdan, missä mikäkin tuote on kassakoneessa. Joskus tulee vieläkin niitä tilanteita, että vastaan tulee ihan uusi tuote, jota en ole vielä ehtinyt tarkistaa kassakoneesta. Olen aivan aluksi myynyt jotain tuotetta ihan väärään hintaan. Mutta onneksi hintaero ei oo ollu mikään liian suuri.
3. Aivoni menevät solmuun kiireessä. Jos on paljon jonoa ja jos on vaikka joku porukka, jossa yksi maksaa monen ostokset, ja jos niillä on vielä kiire, niin mulla menee pasmat sekaisin. Alan panikoida, koska asiakkailla on kiire. Joskus alkuun jäädyin ihan totaalisesti siihen kassalle. Menin tavallaan lukkoon, kun en tiennyt, mitä mun ois pitäny tehdä.
4. Tervehdin jo tervehtimääni ihmistä. Liittyy juuri tuohon kasvojentunnistusongelmaani.
5. Loukkaannun negatiivisista kommenteista. Viime viikolla kävi niin, että ihmisten negatiiviset kommentit osui ja upposi muhun ja nielin itkua töissä, kun tuntui niin pahalta. Nyt olen ehtinyt työstää asiaa ja miettiä, miksi ihmiset käyttäytyvät niinkuin käyttäytyvät. Yritän oppia sivuuttamaan loukkaukset ja keskittyä tekemään parhaani.
6. Sanon jotain tyhmää. Möläyttely kuuluu huonoihin ominaisuuksiini. Mulle saattaa tulla mieleen joku asia, ja sanon sen, ja sitten tajuan, että se ei ollut ollenkaan tilanteeseen sopiva. Varsinkin hermostuneena ja jännittäessäni sanon tyhmiä juttuja. Luulen kertoneeni vitsin tai sanoneeni muuten jotain hauskaa, ja sitten näen asiakkaan tai muun ihmisen ilmeestä, että ei ollut hyvä. Tähän liittyy myös selittämisen tarve. Jos olen hidas tai en löydä oikeaa kassanappia tms., alan selittää, miksi olen hidas jne.
7. Unohdan tehdä jotain tai unohdan, mitä asiakas tilasi. Olen unohtanut tarkistaa, onko "höyrymakkarapömpelissä" (siis siinä grillissä tai mikä onkaan, missä makkarat höyrystyy) vettä. Se on hyvin oleellista, jotta makkarat höyrystyvät eivätkä kärähdä. Kärähtäneen haju makkaroissa ja ilmassa on hyvin ikävä. Kiireessä unohdan myös, mitä asiakas tilasi. Esim. mitä mausteita asiakas/asiakkaat halusi makkaraansa/lihapiirakkaansa jne. Sitten täytyy vain nolona kysyä uudestaan.
8. Pyörin kuin tuuliviiri. Välillä kun oon tekemässä jotain, ajatus katkeaa, ja sitten meen edestakaisin, kun muistan puolivälissä matkaa esim. ulos hakemaan astioita, että unohdin tarjottimen. Teen usein montaa asiaa yhtä aikaa, jolloin aina jokin asia jää kesken ja sitten palaan siihen ja taas unohdan, mitä olinkaan tekemässä ja pää pyörii kuin pöllöllä.
9. Mulla on liian kova ääni. Varsinkin kun innostun kertomaan jotain asiaa työkaverille, volyymini nousee enkä tajua, että kaikki kuulevat, mitä olen kertomassa. Tai nauran jotain liian kovaa.
10. Unohdan, että panini tms. pitää laittaa parilaan leivinpaperin välissä. Olen parikin kertaa laittanut paninin tai foccaccian suoraan parilan ritilälle ja sittenhän se on kärähtänyt parilaan kiinni. Siinä sitten taas käryää ja asiakas odottaa ja mulla menee pasmat sekaisin.

Tässä muutamia tyypillisimpiä virheitä, mitä oon tehny. :D

Oon nyt tällä viikolla ollu töissä vain keskiviikkona. Alkuviikosta mulla oli 2 päivää vapaata, torstaina olin kurjan sään takia vapaalla, tänään mulla oli suunniteltu vapaa. Huomisestakin on sovittu alustavasti, että kurjan sään takia mulla on vapaata. Sunnuntaista ei tiedetä.

Nyt on tosiaan sadellu ja ollu tosi kylmää, jopa lunta on luvattu, joten sellainen vaikuttaa golfklubin asiakkaisiin tietysti. Golfkentät ei oo parhaassa kunnossa eikä monen mielestä varmaankaan oo kiva pelata kylmässä sateessa tai lumisateessa.

Käytän tämän luppoajan nyt sitten lepäilyyn, kyllä varmasti ehdin vielä kesän aikana ottaa nämä vapaapäivät takaisin työtunteina. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti