sunnuntai 27. syyskuuta 2020

Self help -teoksia ja -tehtäviä

Nyt kun on raskas viikko tulossa, kaivoin esiin erilaisia self help -ohjeita ja tehtäviä. Mulla on sellaisia vaikka kuinka paljon. Oon ostanu kirjoja, kuten Raisa Cacciatoren & Max Karukiven Mieletön fiilis, Barbara Ann Kipferin 12.000 syytä olla onnellinen, Maaretta Tukiaisen Hyvän mielen taidot, Sanna Wikströmin Unelmakarttakirja, sekä Laurel Alexanderin Tasapainoinen arki: 365 ohjetta parempaan elämään. Myönnän, että osa kirjoista on lukematta. Esim. tuo Tasapainoinen arki tyssää aina siihen, että yritän aloittaa päivästä 1 ja SUORITTAA tehtävät numerojärjestyksessä. Sitten unohdan tehdä jonku tehtävän ja pitää aloittaa alusta. Tajusin, että ei niitä tehtäviä tarvitse tehdä järjestyksessä. Eli niitä voi valikoida sen mukaan, miltä itsestä tuntuu.

Sitten mulla on joitakin kopioita eri self help -teoksista, joita oon käyny esim. psykologin kanssa läpi. Yks teos on Depressiopäiväkirja (tai joku sen tyyppinen, en löytäny sitä nyt tähän hätään) ja sitten FinFamin Hyvinvointioppaasta otoksia. Ja tietenkin Pieni pahan mielen kirja.

Aina tällaisia tehtäviä ei huvita tehdä ollenkaan, kun ne tuntuu jotenkin lapsellisilta. Joskus niitä on oikein kiva tehdä, kun vaan jaksaa syventyä miettimään. 

Mieletön fiilis on nuoremmille tarkoitettu: 

12.000 syytä olla onnellinen sisältää... no 12.000 syytä olla onnellinen:

Hyvän mielen taidot sisältää esimerkkitarinoita ja tehtäviä. Kirjan lisäksi on Hyvän mielen kortit:



Unelmakarttakirja on "aikuisten tehtäväkirja", joka koostuu lyhyistä teksteistä ja tyhjistä sivuista, joille voi itse kirjoittaa, leikata, liimata, maalata, piirtää ohjeistuksen mukaan. (https://hidastaelamaa.fi/)

Tasapainoinen arki sisältää, niin kuin lupaa, 365 ohjetta "parempaan elämään".

Pieni pahan mielen kirja on tietenkin humoristinen versio kaikesta positiivisuushömpästä:



Näiden lisäksi mulla tosiaan on joitain kopioituja tehtäviä esim. FinFamin Hyvinvointioppaasta: 

"Kirjoita jokaisen kirjaimen kohdalle kyseisellä kirjaimella alkava asia, josta saat voimia.":

 "Minkälainen olet parhaimmillasi? Valitse 10 vahvuuttasi.":

"Joskus, kun on ahdistunut, voi olla vaikea tunnistaa, mistä ahdistus johtuu. Silloin voit tämän harjoituksen avulla pyrkiä etsimään syytä sille, mistä tunteista ahdistus johtuu. Jatka seuraavia lauseita. Lauseiden tarkoituksena on auttaa sinua tunnistamaan tunteiden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Loppuun voit laittaa vielä muita tunteita.":


(Sori kauhee käsiala...)

Paljon on siis mulla materiaalia ja tehtäviä, mutta kuten näkyy, en kovinkaan paljon ole tehtäviä tehnyt. Tulee aina suorituspaineita, kun musta tuntuu, että pitäis tehdä niin tarkasti ja kekseliäästi (VAIKKA nämä tuleekin vain minulle ja minua varten...).

Sit noiden Hyvän mielen korttien lisäks mulla on Diana Cooperin Yksisarviset -kortit ja Doreen Virtuen Parantavat enkelit. Niiden kanssa on välillä kiva "etsiä vastauksia ja apua".



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti